o άνθρωπος που έτρεξε πιο γρήγορα από το σελιλόιντ

Σήμερα έφυγε από την ζωή ένας από τους μεγαλύτερους κωμικούς του παγκόσμιου σινεμά. Κι όμως, το παγκόσμιο σινεμά δεν θα θρηνήσει όσο θα έπρεπε, επειδή πολύ απλά σχεδόν κανείς δεν το ενημέρωσε ότι εδώ και δεκαετίες είχε την τιμή να διαθέτει έναν Θανάσης Βέγγο στις τάξεις του. Όσο κι αν ο θρύλος λέει πως ο Πίτερ Σέλλερς έπλεξε κάποτε το εγκώμιο του Έλληνα ισόθεού του, ο Βέγγος παρέμεινε ως το τέλος ένας φτωχός και μόνος εκπρόσωπος μιας σχολής (μα πώς να μιλήσεις για σχολή όταν το αυθεντικό είναι εξ ορισμού ανεπίδεκτο αντιγραφής;) ούτως ή άλλως περιθωριακής στην κινηματογραφία μιας μικρής βαλκανικής χώρας.

Η θυελλώδης, ριζοσπαστική συμβολή του Θανάση Βέγγου στην κινηματογραφική κωμωδία ίσως ποτέ να μην εκτιμηθεί ακαδημαϊκά ή έστω να μελετηθεί με την δέουσα συστηματικότητα, κι ίσως να είναι καλύτερα έτσι. Πέρα από τα σκόρπια βλέμματα λατρείας ενός Βακαλόπουλου ή ενός Σολδάτου, πέρα από τη μετατροπή του σε σύμβολο από τους Βούλγαρη και Αγγελόπουλο, ο Βέγγος παρέμενε ερμητικός μέσα στην λαϊκότητά του, τρομακτικά μελαγχολικός μέσα στην υπερκινητικότητά του και, τελικά, τόσο διαφορετικός από οποιονδήποτε άλλον, που έμοιαζε σχεδόν με εξωγήινο. Πώς γινόταν λοιπόν την ίδια στιγμή να τον διαισθανόμαστε ως μοναδικό γνήσιο εκφραστή μιας «ψυχής», μιας ουσίας που ίσως κανείς δεν ξέρει σε τι ακριβώς συνίσταται; Ίσως για κάποιους ο Βέγγος να έβρισκε την μοναδική ισορροπία ανάμεσα στο ασκητικό ιδίωμα ενός Παπαδιαμάντη και το λαϊκό αρχέτυπο ενός Καραγκιόζη, δίνοντας έτσι έναν ορισμό περί «ελληνικότητας» που δύσκολα χωράει σε λόγια. Για κάποιους άλλους, που θα επιχειρήσουν να δουν την ακαταπόνητη κούρσα του κωμικού μέσα στο πλαίσιο της τέχνης που υπηρέτησε, ο Βέγγος κατάφερε να τρέξει πιο γρήγορα από τα 24 καρέ ανά δευτερόλεπτο της κινηματογραφικής εικόνας. Εάν το σινεμά είναι έτσι κι αλλιώς bigger than life, ο Θανάσης Βέγγος υπήρξε bigger than cinema.  


Advertisements

About Press Office

Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x

Αναρτήθηκε στις βέγγος

Μόνιμος σύνδεσμος

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Οι νυχτες στο Twitter

  • Ακτιβιστής και κοινωνικός σχολιαστής των πιο καυτών πολιτικών ζητημάτων μέσα από τις δράσεις και την τέχνη του, ο... fb.me/41gfm5l7E 9 hours ago
  • Ο Τιμ Μπέρτον θέλει, ο Μάικλ Κίτον επίσης. Αρκεί να υπάρξει καλή ιστορία. fb.me/OKf1k1gP 10 hours ago
  • «Ένας χειρουργός δεν σκοτώνει τον ασθενή του». Μαθήματα ανατομίας και χειρουργικής στα «κλινικά» πόστερ της νέας... fb.me/1Bo1WIsOs 11 hours ago
  • Το «sad» του Γούντι Άλεν έχει πολλαπλές ερμηνείες και γι' αυτό χρειάστηκαν εξηγήσεις. fb.me/7U3qHymfu 12 hours ago
  • Ένα βίνεο για την απαράμιλλη χρωματική παλέτα της «Suspiria» του Ντάριο Αρτζέντο. Ανυπομονείτε για το ριμέικ δια... fb.me/6FOgc6b1T 13 hours ago

Νυχτες Πρεμιερας τελεια τζι αρ

Ημερολογιο

Μαΐου 2011
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Απρ.   Ιον. »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Αρέσει σε %d bloggers: