Η «Λιακάδα» του Γκοντρί ακόμα λάμπει

Δέκα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού», της ταινίας-ευαγγέλιο των απανταχού ρομαντικών αυτού του σινεφιλικού πλανήτη, οι οποίοι ταυτίστηκαν με την ιστορία του Τσάρλι Κάουφμαν και την φρενήρη χρωματική παλέτα του Μισέλ Γκοντρί που έμελλε να αποτελέσει την ακρογωνιαία λίθο της φιλμογραφίας του.

Εικόνα

Ο Τζιμ Κάρεϊ και η Κειτ Γουίνσλετ αποτέλεσαν το ζευγάρι που προσπαθούσε να δοκιμάσει ένα παράτολμο πείραμα το οποίο θα τους βοηθούσε στο να αποφύγουν τις επώδυνες μνήμες ενός χωρισμού. Η σουρεαλιστική ματιά της ταινίας, αλλά και η ευαίσθητη ψυχή της, έφερε μια μικρή επανάσταση για τις διάσπαρτες «ραγισμένες ψυχές».

Με αφορμή την επέτειο αυτή της ταινίας, σας παρουσιάζουμε τα 20 πράγματα που ίσως δεν γνωρίζατε για αυτήν:

1. Η ταινία πήρε το όνομά της από ένα ποίημα που χρησιμοποιήθηκε και σε παλιότερη ταινία σε σενάριο του Κάουφμαν (που σκηνοθέτησε ο Σπάικ Τζόουνς), το «Στο Μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς». Το ποίημα που χρονολογείται από το 1700, τιτλοφορείται «Εloisa to Abelard» και ανήκει στο Αλεξάντερ Πόουπ.

2. Ωστόσο, η ιδέα προήλθε από έναν Γάλλο καλλιτέχνη, τον Πιερ Μπισμούθ, που συζητούσε με φίλη του το ενδεχόμενο να αποβάλλει από τη μνήμη της έναν πρώην της – η απάντησή της ήταν, μάλιστα, θετική. Ο Μπισμούθ, που τότε συνεργαζόταν με τον Γκοντρί στην παραγωγή του βίντεο κλιπ «Human Nature», παραχώρησε την ιστορία στον Κάουφμαν.

Εικόνα

3. Η πρώτη σκέψη του Κάουφμαν ήταν η ταινία να γυριστεί απευθείας σε dvd, γιατί «πρόκειται για μια ταινία που πρέπει να της αφιερώσεις πολλές θεάσεις για να την κατανοήσεις».

4. Η Γουίνσλετ ήταν η πρώτη επιλογή του Γκοντρί, αλλά εκείνη δήλωνε πως ένιωθε άγχος πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα αφού, όπως είπε, «έχει παίξει «Οφηλία» και τώρα θα πρέπει να συνεργαστεί με κάποιον που έχει παίξει στο «Ace Ventura»», ενώ ο Τζιμ Κάρεϊ τόνιζε πως «ένιωθε ενθουσιασμένος αλλά και διστακτικός καθώς θα συμπρωταγωνιστούσε με κάποια τόσο ταλαντούχο ηθοποιό».

5. Η ταινία αφορά την προσπάθεια του Κάρεϊ να «σβήσει» από τη μνήμη του την πρώην αγαπημένη του. Η εταιρεία που αναλαμβάνει αυτή την ενέργεια ομονάζεται «Lacuna» από το λατινικό «lacunar» που μεταφράζεται σαν «αμνησία ενος συγκεκριμένου γεγονότος».

Εικόνα

6. Οι χρωματικές αλλαγές στα μαλλιά της Γουίνσλετ ήταν περούκες – η Γουίνσλετ δεν είχε αντίρρηση να βάψει τα μαλλιά της αλλά ο προγραμματισμός των σκηνών σήμαινε ότι έπρεπε να αλλάζει παραπάνω από δύο φορές χρώμα μαλλιών μέσα στην ίδια μέρα.

7. Οι αυξομοιώσεις σε βάρος, ύψος και ηλικία των πρωταγωνιστών για να χωρέσουν κάτω από τραπέζια, σε σκοτεινά και υγρά ξυλινα σπίτια, αλλά και σε αχανείς παραλίες, βασίστηκαν στα ίδια εφέ που χρησιμοποίησε ο Πίτερ Τζάκσον για τις σκηνές των «μικρών» Χόμπιτ στην τριλογία του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών».

8. Στη σκηνή όπου οι δυο πρωταγωνιστές «μικραίνουν» για να κάνουν μπάνιο σε μια μπανιέρα, η Γουίνσλετ λιποθύμησε. Ο Κάρεϊ διέκοψε την λήψη, ενώ ο Γκοντρί επέμενε να συνεχίσουν, κάτι που δημιούργησε προσωρινή τριβή ανάμεσα στους δυο τους.

9. Πολλές από τις ατάκες των καβγάδων του ζευγαριού προήλθαν από τις πρόβες των ηθοποιών, οι οποίοι κλήθηκαν να αυτοσχεδιάσουν και να φέρουν και τις δικές τους εμπειρίες στους διαλόγους.

10. Η γνωριμία και η συζήτηση του Τζόελ και της Κλεμεντίν στο τρένο πριν κοπεί στο μοντάζ διαρκούσε 22 λεπτά, και γυρίστηκε σε ένα εν κινήσει τρένο, σε πραγματικό χρόνο.

Εικόνα

11. Σε συνέντευξή της στο «Empire Magazine» η Γουίνσλετ δήλωσε πως «η ερμηνεία της ως Κλεμεντίν είναι από τις πιο αγαπημένες της».

12. Η σκηνή που κατά κόρον χρησιμοποιήθηκε αργότερα ως προωθητική για την ταινία, με τους πρωταγωνιστές ξαπλωμένους στον πάγο με τις ρωγμές να τους απειλούν, παρ’ολίγο να μην γυριστεί ποτέ, γιατί ο πάγος δεν ήταν «αρκετά έτοιμος».

13. Σε κάποια σκηνή της ταινίας, οι πρωταγωνιστές έρχονται αντιμέτωποι με μια παρέλαση ελεφάντων στην καρδιά της Νέας Υόρκης, κάτι που δεν υπήρχε στο σενάριο και δεν ήταν προγραμματισμένο – απλώς το συνεργείο συνάντησε την παρέλαση και ο Γκοντρί αποφάσισε να γυρίσει υλικό. Η σκηνή βέβαια έδωσε στον Γκοντρί μια εξαιρετική συμβολική στιγμή, αφού οι ελέφαντες διατηρούν από τις πλεον ισχυρές μνήμες των ζώων.

14. Για τον ρόλο του Τζόελ, πρώτες σκέψεις που έπεσαν στο τραπέζι αφορούσαν τον Νίκολας Κέιτζ, ενώ για τον ρόλο που έπαιξε ο Ελάιτζα Γουντ, από κάστινγκ πέρασε και ο -άγνωστος τότε- Σεθ Ρόγκεν.

15. Το σπίτι όπου η Κλεμεντίν και ο Τζόελ λένε αντίο, χτίστηκε πάνω στην παραλία, και το νερό που πλημμύρισε το πάτωμα ήταν το «καλύτερο δώρο» και μια εξαιρετική ευκαιρία να αποφύγουν τα ειδικά εφέ.

16. Όταν η ταινία γυρίστηκε και όλα ήταν έτοιμα για την πρεμιέρα, ο Γκοντρί φάνηκε απογοητευμένος από την επίσημη αφίσα του που έδειχνε έναν χαμογελαστό Τζιμ Κάρεϊ, κάτι που όπως ο ίδιος τόνισε «δεν ταίριαζε στην σπαρακτική φύση της ταινίας, που στεκόταν απέναντι σε ο,τι μέχρι τότε θεωρούνταν ρομαντική κωμωδία».

Εικόνα

17. Ωστόσο η ταινία απέφερε στους δημιουργούς σχεδόν 80 εκατομμύρια δολάρια συνολικών εισπράξεων, ένα Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, μια υποψηφιότητα για την ερμηνεία της Κέιτ Γουίνσλετ και έναν (ειρωνικό) «επώδυνο» χωρισμό του Μισέλ Γκοντρί από την κοπέλα του.

18. Υπήρχαν αρκετές σκηνές στις οποίες ο Γκοντρί επενέβαινε εν αγνοία των πρωταγωνιστών για να μπορέσει καλύτερα να «κλέψει» τις αντιδράσεις τους. Σε μια από αυτές, η Κλεμεντίν χάνεται μέσα στην πόλη κατά την διάρκεια της παρέλασης. Η Γουίνσλετ όντως εξαφανίζεται από το γύρισμα (εν γνώση του Γκοντρί) κάτι που ο Τζόελ (Τζιμ Κάρεϊ) δεν το γνωρίζει, και όταν το συνειδητοποιεί, την αναζητά. Στην πραγματικότητα, ο Κάρεϊ φωνάζει «Kέιτ;» και οχι «Κλεμεντίν;».

19. Το 2008 ο Μισέλ Γκοντρί και ο Πιερ Μπίσμουθ συνεργάστηκαν ξανά , αυτή τη φορά για την μικρού μήκους ταινία «The All-Seeing Eye» . Στην ταινία, όσο η κάμερα γυρίζει περιμετρικά ενός διαμερίσματος στο Παρίσι, στην τηλεόραση παίζει η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού». Σε κάθε περιστροφή του δωματίου, όλο και περισσότερα αντικείμενα εξαφανίζονται, μέχρι που στο τέλος μένει ένας κενός λευκός χώρος.

20. Σε ένα αρχικό πλάνο για την ταινία, η πλοκή τοποθετούνταν στο μέλλον, όπου η Κλεμεντίν είχε καταφέρει να «σβήσει» τον Τζόελ από τη μνήμη της, ενώ εκείνος όχι.

Advertisements

About Press Office

Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x

Αναρτήθηκε στις Uncategorized

Μόνιμος σύνδεσμος

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Οι νυχτες στο Twitter

  • Όταν ο Τοντ Χέινς συνάντησε τον Ντάγκλας Σερκ. Ένα σινεφιλικό βίντεο-αφιέρωμα στο «Ο Παράδεισος Είναι Μακριά» και... fb.me/EsEr5nWX 12 hours ago
  • Η φιλόδοξη σειρά του BBC προσθέτει ένα δυνατό όνομα στο δυναμικό της. fb.me/1ENK6AMZW 13 hours ago
  • «The Alienist»: Η νέα σειρά του Κάρι Φουκουνάγκα φέρνει το «True Detective» στον 19ο αιώνα. fb.me/1zY778nMU 15 hours ago
  • Τα τελευταία χρόνια της θρυλικής ηθοποιού Γκλόρια Γκρέιαμ και η σχέση της με έναν νεαρό βρετανό δίνουν την... fb.me/DjbwohX5 15 hours ago
  • Ένοχος για υπερβολικές αγκαλιές; Ή μας δουλεύουν στη Disney ή αποκρύπτουν κάτι χειρότερο που δεν θα ήθελαν να... fb.me/8r32SpTGU 17 hours ago

Νυχτες Πρεμιερας τελεια τζι αρ

Ημερολογιο

Μαρτίου 2014
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Φεβ.   Απρ. »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Αρέσει σε %d bloggers: